الخميس، 6 أغسطس 2015

إمام العاشقين

إمام العاشقين 

إمام العاشقين 

أنا للعشق قمة وعليه غيـــــــــــــــــور

أنا إمام العاشقين نجما وأميــــــــــــــر

أنا من للحب نمقت أحرفه سطـــــــور

صنعت منه آيات سحر وبحـــــــــــور

ونقشت بحروفه لآلئ وزهــــــــــــور

فكيف من حياتي يخلو النـــــــــــــور

لما احيا بـ وهم وسراب وضمــــــور

ويسكن صدري ظلمة قبـــــــــــــــور

أنا المحب وعطائى وفيــــــــــــــــــــر

ياحبيبتى بك العشق فخـــــــــــــــــور

ياوجه بدر ساطعا وقمرا منيـــــــــــر

كونى لـ عرش قلبى سميــــــــــــــــر

الظلم منك عدالة وحبـــــــــــــــــــور

والعدل بعدك ظلما وهجيـــــــــــــــــر

لاتتمنعى وافيضى علي شعــــــــــور

اريج حبك للنسيم عطــــــــــــــــــور

إروينى من عينيك خمـــــــــــــــــور

فــ عناقيد الكروم منك غيـــــــــــــور

رقراقة بصفاء ونهر غديــــــــــــــــر

كلحن جميل فى حبك وقعت أسيــــر

متعطشا للحب وباحثا مســـــــرور

يارقة ملأت ضفاف جوانحى نــور

وأصبح كل عزول من حبنا مقهور

زيدينى بحبك وزيدينى سعيـــــــر

أهل الهوا أنا منبرا لكم وسفيــــر

أنا لكم فى الحب مرشدا ونصيــر

بقلمى/هشام

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق